onsdag 21. september 2011

Man blir hva man spiser, men hvordan skal vi vite hva man skal spise??

Hva slags mat man spiser hjemme innenfor husets fire vegger, er det desidert viktigste iforhold til hvilken livsstil man har.
Eller, det er kanskje ikke selve maten på måltidene som er det største utfordringen?

Hva er din største utfordring? Er det å klare og spise sunn & riktig mat til måltidene, eller er det, som det er for de fleste: ALL SPISINGEN MELLOM MÅLTIDENE?

Jeg mener at hvis man er flink til selve måltidene, er lettere å være flink etterpå også! Hvorfor det??
Alle har hørt om blodsukker.. Forklaringen om hvordan blodsukkeret vårt påvirker oss ( og lystene våre!!), kan jeg forklare senere. NÅ; over til måltidene!!

Det aller viktigste er PLANLEGGING!! Hørte du ikke; PLANLEGGING!!
Hva vil det si?? Du skal alltid planlegge på forhånd hva du skal spise; ikke kjøre innom butikken etter jobb ( hvor du er sulten, og nevnte blodsukker er lavt)
Middagsplanleggingen ( og gjerne alle andre måltider også) bør gjøres en gang i uka!
Hva vil du ha på din ukesmeny??

Handle 1 gang i uken er bra for både kroppen, og for lommeboken!
De første ukene du velger å gjøre det på den måten, må du sikkert en ekstra tur i butikken iløpet av uka ( Nybegynnerfeil er lov!!). Etterhvert vil du komme inn i det, og man handler cirka det samme uke etter uke!
Dere som har sett meg på Rema 1000 på en fredag skjønner hva jeg mener! Da er handlekurven PROPPFUL, og summen blir rett i underkant av 2000;

Med planlegging slipper man å lure hva man skal ha til middag, for det planla du for mange dager siden, og du har det du trenger i skapet!! Herlig!!

En annen del av planleggingen skjer om kvelden, eller på morgenen.. Matpakke(r)!
Hva spiser du på skolen/jobben?

Mitt tips er å gjøre klar dette på kvelden før, eller på morgenen hvis du er morgenfugl! Hva med restene fra middagen dagen i forveien? Eller en mager vaniljekesam med masse bær? Kanskje du er som Normenn flest, og foretrekker brødskive? Finn et som dekker 4/4 av grovhetsskalaen, og velg masse deilig pålegg f.eks egg, laks, reker, makrell i tomat, kokt skinke og masse masse grønt!!

Kjedelig med brødskive, eller knekkebrød på jobb? Enig!!

-kylling/skinke/rekessalat!!
- omelett!!
- kyllingsfile med wokgrønnsaker
- mager kesam blandes med konsenterert fun light saft, og sesongens deilig bær!
( skal man trene etter dette måltiden kan det være greit med litt havregryn i kesamen også! )

Vil ha flere forslag fra dere? Hva spiser dere til lunsj??

Middagen er dagens hovedmåltid, og min favoritt!
I dag hadde vi fullkornsPITA med karbonadedeig ( norsk), og salat, tomat, løk, paprika og salsa!! Det var 1 pitabrød til hver, og etterpå lagde vi som var mer sultne en salat på tallerken av fyllet!! Super digg!!

Det er ikke like lett å vite hva man skal ha til middag. Jeg lover å legge inn middagstips til stadighet, for det vet jeg mange av dere vil ha!!

Nå; en kaffekopp før det blir herlig FunkyCardio på Danseloftet 20.00!

Marianne

2 kommentarer:

  1. jeg synes det er for mye mas om sunt,rett/galt osv når det kommer til kosthold. så lenge det er godt :3

    SvarSlett
  2. Vi har alle ulike meninger om hva maten skal gjøre for oss..
    Jg mener at jeg ikke har noe glede av god 'møkkamat', hvis det gjør at jeg får livsstilssykdommer..
    Maten skal selvfølgelig smake godt, men det gjør sunn mat også!

    SvarSlett